Vi hjelper deg med bedre karakterer i matte!

Harald Hallin (52) liker matematikk veldig godt, og har som mål å gjøre matte gøy for flest mulig. Det gjør han på en utradisjonell måte; med utforskende og lekbetonte aktiviteter.

Lek med matte

Vi møter Harald der han trives best. I naturen.

– Friluftsliv og natur har alltid vært viktig for meg, og det var gjennom naturen jeg oppdaget matematikk. – Det er veldig mye matte i naturen, smiler matematikeren.

Med mastergrader i matematikk didaktikk og pedagogikk vet Harald hva han snakker om.

– Hvis vi kan ta mattefaget fra å være et fag hvor du får presentert en løsning, til å være et opplevelsesfag der elevene gjennom utforskning er med på prosessen, tror jeg vi kan få enda flere gjennom matematikk på best mulig måte.

Harald vil spre matteglede og få elevene til å forstå at faget er overkommelig.

– Matematikkfaget er tveegget. Enten liker man det eller så liker man det ikke. Jeg vil ufarliggjøre matematikk og gjøre det trygt og spennende. Det gjøres gjennom utforskning og lek, men også gjennom kartlegging og god oppfølging av hver enkelt elev.

Høy strykprosent

I matematikk er strykprosenten skyhøy. På videregående stryker omtrent 30% av elevene, mens norskfaget ligger på rundt 5%.

– Jeg tror det er mange grunner til den høye strykprosenten, sier Harald ettertenksomt.

– Matematikkfaget har blitt utvidet de siste årene. I dag finner vi en del informasjons- og kommunikasjonsteknologi i pensumet, og elevene skal beherske både programmering, regneark og dynamiske programmer. Det har gjort mattefaget større, og dermed kan det også oppleves som vanskeligere.

Harald blir alvorlig.

– Så er det en ting som er viktig å si. Å stryke i matte og ikke få studiekompetanse betyr ikke at man ikke kan klare det, og det betyr ikke at man er mindre smart enn de andre. Det er mange elementer som er med på å prege ungdommenes liv, og det er individuelt hva som avgjør om man kommer seg gjennom eller ikke. Når man skal ta opp fag er man litt eldre, mer modne og innstilt på en annen måte.

Det gjør mattelæreren optimistisk.

– Det er ganske enkelt å oppleve mestring i matematikk. Da kan man jobbe på seg bedre selvtillit og komme lenger enn man trodde. Det er viktig å huske at matte ikke er et fag hvor man kan sette seg på skolebenken og få ting servert. Det er viktig å jobbe godt og jevnlig. Er man strukturert i starten er det mye enklere å komme gjennom med god karakter.

Foreldre

Harald mener foreldrene bør spille en rolle i ungdommenes skoleliv.

– Mitt beste tips til foreldre som har barn på videregående er å være støttende. Ikke la egne negative erfaringer med matte eller andre fag prege kommunikasjonen med barna. Husk at ting tar tid og at det er naturlig å kjenne på motstand. Løft fram positive ting vis forståelse.

Matte på Philini

På Philini Instituttet skal mattelærer Harald guide elevene gjennom matte 1P og 2P.

– Alle kan få bedre karakterer i matte, og det gleder jeg meg til å hjelpe elevene med. Jeg vil spre matteglede og gjøre matte interessant og gøy. Det som driver meg er å få folk som ikke forstår matte til å forstå matte.

– Jeg gleder meg, sier Harald før han vandrer videre innover i skogen.

Les mer

Les mer om, og meld deg på, mattekurset vårt her

Få gratis rådgivning her

Se våre andre fag og priser her